bitbay gieldy 710x100

Co to jest metaverse?

Wyobraź sobie wirtualny świat, w którym ludzie żyją, pracują, robią zakupy i kontaktują się z innymi z wygodnej kanapy w świecie fizycznym. To wszystko znane jest jako metaverse. Termin „metaverse” nie wszedł do użycia, dopóki Facebook nie zmienił swojej nazwy na Meta w październiku 2021 roku. Wówczas firma ogłosiła plany wydania w ciągu najbliższego roku 10 miliardów dolarów na programy, które pozwolą rozwinąć jej wizję technologii w świecie wirtualnym. Metaverse jest uważane za kolejną ewolucję internetu. Będzie przybierać różne formy, w tym gier, społeczności internetowych i spotkań biznesowych, podczas których ludzie będą współpracować za pośrednictwem cyfrowej faksymile lub awatara samego siebie. Czym w praktyce jest metaverse? Jak powstało i jakie ma zastosowania? O tym piszemy poniżej!

Definicja Metaverse

Koncepcja wirtualnych światów nie jest nowa. Po raz pierwszy pojawiła się w powieści Avalanche z 1992 roku. Od tego czasu kilka firm stworzyło społeczności internetowe oparte na tym pomyśle, w szczególności Second Life, założona w 2003 roku. W Metaverse ludzie używają awatarów do:

  • reprezentowania siebie,
  • komunikowania się ze sobą,
  • budowania społeczności.

Istnieje również cyfrowa waluta używana do kupowania ubrań, broni i skórek (dotyczy to w szczególności gier wideo) – i wielu innych przedmiotów. Użytkownicy mogą wirtualnie wędrować po świecie bez celu. Użycie zestawów słuchawkowych i kontrolerów może polepszyć i przybliżyć wrażenia gracza w stronę rzeczywistości.

Przykłady Metaverse

Obecnie Metaverse istnieje w wielu branżach. Od gier komputerowych, po społeczności i organizacje spotkań. Użytkownicy mają dostęp do tego świata za pomocą gogli rzeczywistości wirtualnej i rękawic haptycznych, które pozwalają im chwytać i dotykać obiektów w środowisku cyfrowym. Dzisiaj Metaverse zdobywa ogromną popularność w świecie kryptowalut, NFT i technologii blockchain.

Internet vs Metaverse

Internet to sieć miliardów komputerów, milionów serwerów i innych urządzeń elektronicznych. W środku internauci mogą komunikować się ze sobą, przeglądać i wchodzić w interakcje ze stronami internetowymi oraz kupować i sprzedawać towary i usługi. Metaverse nie konkuruje z Internetem, ale polega na nim. Przykładowo, gdy gracze przemierzają wirtualną infrastrukturę, która naśladuje każdy aspekt fizycznego świata, korzystają z następujących technologii:

  • rzeczywistość wirtualna (VR),
  • rzeczywistość rozszerzona (AR),
  • sztuczna inteligencja,
  • media społecznościowe,
  • waluta cyfrowa.

Internet jest tym, po czym ludzie „surfują”. Jednak do pewnego stopnia mogą również „żyć” w Metaverse. Warto zauważyć, że nawet rządy mogą sięgnąć do tej rzeczywistości. Na przykład, podczas gdy obecność większości narodów w Internecie jest standardowa, to Barbados planuje otworzyć ambasadę dyplomatyczną w Metaverse – a dokładnie internetowym świecie Decentraland. Rozwój sieci „www” dał początek wielu usługom, które utorowały drogę dla Metaverse.

W obecnych grach można zobaczyć przykłady światów metaverse takich jak:

  • Roblox,
  • Minecraft,
  • Fortnite i inne wciągające platformówki.

Według najnowszych informacji nawet jedna z najpopularniejszych platform do kontaktu i konferencji (Zoom) ma oferować metaverse.
Największe firmy tworzące Metaverse

Metaverse jest wykorzystywane przez setki podmiotów, jednak kilka z nich cieszy się popularnością o charakterze ogólnoświatowym. Oto kilkoro potentatów, którzy mają własne wizje wirtualnego świata:

Metaverse Facebooka

Dyrektor generalny Facebooka, Mark Zuckerberg, wskazał w liście otwartym, że inwestycja jego firmy w wirtualny świat była fundamentalną zmianą i częścią nowej wizji lidera mediów społecznościowych, aby „ożywić Metaverse”. Powiedział też, że Facebook to firma, która skupi się na tym kierunku, a nie na obecnym głównym źródle rentowności. Jest to ważna zmiana, ponieważ oznacza, że użytkownicy nie muszą mieć kont społecznościowych, aby korzystać z innych usług w Metaverse. Wśród innych produktów, które nie są częścią głównego ramienia inwestycyjnego Zuckerberga, należy dodać, że sprzedał miliony gogli Oculus VR służących do poruszania się po Metaverse. Zuckerberg zauważył, że Facebook zamierza przyspieszyć rozwój podstawowych technologii, w tym platformy społecznościowej i kreatywnych narzędzi, niezbędnych do „ożywienia metaversum”. Po opublikowaniu informacji o Meta pod koniec 2021 roku Facebook uruchomił Horizon Worlds, czyli przestrzeń VR, po której użytkownicy mogą poruszać się jako awatar, oraz narzędzia dla programistów do tworzenia dodatkowych wirtualnych światów.

Metaverse w Epic Games

Powyższa firma, czyli twórcy popularnej serii strzelanek online Fortnite – z około 350 milionami użytkowników – oraz oprogramowania Unreal Engine dla deweloperów gier, planowała zająć się Metaverse po uzyskaniu finansowania w wysokości 1 miliarda dolarów w 2021 roku. Na rozwój pomysłu otrzymała 200 milionów dolarów od Sony Group Corp. Wizja Metaverse firmy Epic Games różni się od wizji Facebooka tym, że chce ona zapewnić społeczności przestrzeń do interakcji między sobą i z markami – bez newsfeedu pełnego reklam.

Metaverse w Microsoft

Metaverse wejdzie do Microsoft Teams, konkurenta Zoom’a w kategorii oprogramowania do spotkań online. Microsoft ogłosił, że jeszcze w tym roku wypuści Mesh dla Microsoft Teams. Nowa usługa umożliwia użytkownikom z różnych fizycznych lokalizacji współpracę i wymianę doświadczeń holograficznych podczas wirtualnych spotkań. Microsoft twierdzi, że Mesh pozwoli zainteresowanym stronom pojawiać się praktycznie na każdym urządzeniu ze spersonalizowanymi awatarami, które odzwierciedlają ich samych. Jest to następstwo wcześniejszego ogłoszenia Mesh dla Microsoftu, platformy programistycznej, która zawiera:

  • zestaw narzędzi sztucznej inteligencji do tworzenia awatarów,
  • sprzęt do zarządzania sesjami,
  • programy do renderowania przestrzennego,
  • materiały do synchronizacji wielu użytkowników,
  • osprzęt do holoportacji.

Jak widać, Microsoft podszedł do tematu wyjątkowo poważnie.

Wykorzystywanie Holoportacji do Metaverse

Holoportacja, to technologia przechwytywania 3D, która umożliwia członkom społeczności rekonstrukcję i przesyłanie wysokiej jakości modeli 3D ludzi w czasie rzeczywistym. Microsoft nawiązał współpracę z Accenture, aby stworzyć wciągające przestrzenie przy użyciu technologii Mesh. Accenture zatrudnia ponad 100 000 pracowników rocznie i korzysta z wyżej wymienionego oprogramowania, aby pomóc w rekrutacji nowych pracowników. Nowi rekruci spotykają się w zespołach, otrzymują instrukcje dotyczące tworzenia cyfrowych awatarów i uzyskują dostęp do One Accenture Park — wspólnej wirtualnej przestrzeni, która jest częścią procesu wdrażania nowej technologii. Ta futurystyczna rzeczywistość przypominająca park rozrywki obejmuje:

  • centralną salę konferencyjną,
  • wirtualną salę konferencyjną na posiedzenia zarządu,
  • cyfrową kolej, która zabiera nowych pracowników do różnych lokalizacji.

W jaki sposób NFT wpisuje się w metaverse?

Niezbywalne tokeny (NFT) odgrywają ważną rolę w działaniu i popularności Metaverse. Są bezpiecznym zasobem cyfrowym opartym na tej samej technologii blockchain, co kryptowaluty. NFT mogą zastąpić walutę reprezentującą dzieła sztuki, muzykę lub własność wirtualną. Dodatkowo NFT zapewnia właścicielom cyfrową umowę lub dowód własności, który można kupić i sprzedać w iluzorycznym świecie.

Metaverse Properties jest reklamowane jako pierwsza na świecie firma zajmująca się wirtualną nieruchomością. Działa jako agent ułatwiający zakup lub wynajem domów, mieszkań lub gruntów w wielu wirtualnych światach Metaverse, w tym Decentraland, Sandbox, Somnium i Upland. W ofercie znajdują się przestrzenie konferencyjne i handlowe, galerie sztuki, domy rodzinne i „przestrzenie rekreacyjne”.
Nike w Metaverse

Nike przejęło RTFKT, startup, który wykorzystuje uwierzytelnianie NFT, blockchain i AR do produkcji jedynych w swoim rodzaju wirtualnych sneakersów i produktów cyfrowych. Przed przejęciem firma Nike złożyła siedem zgłoszeń znaków towarowych, aby pomóc w tworzeniu i sprzedaży wirtualnych sneakersów i odzieży. Nike i Roblox połączyły również siły, aby stworzyć „Nikeland”, cyfrowy świat, w którym fani firmy mogą grać w gry, łączyć się i przebierać we własne wirtualne ubrania.

Czy Metaverse już działa?

Chociaż podstawowa idea możliwości interakcji ze światem online istnieje od lat, to do metaversum, który naprawdę umożliwia interakcję w prawdziwym życiu, jest jeszcze daleko. Microsoft, Bill Gates, wskazał, że większość ludzi nie ma zestawów słuchawkowych VR i rękawic do przechwytywania ruchu, co uniemożliwia dokładnie uchwycić ich mimikę, język ciała i jakość głosu. Gates przewiduje jednak, że w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat większość wirtualnych spotkań przeniesie się z 2D do Metaverse — przestrzeni 3D, w których uczestnicy będą występować jako cyfrowe awatary.

Podsumowanie

Metaverse coraz szybszym krokiem zmierza w każdą dziedzinę gospodarki. Obecnie cieszy się popularnością w branży gamingu, jednak największe firmy uważają, że przeniesienie konferencji i spotkań na żywo w świat wirtualny z pewnością pomoże zaoszczędzić sporo kapitału i czasu. NFT i kryptowaluty mogą usprawnić cały proces metaverse, gdyż zagwarantują swobodny, transparentny i bezpieczny przepływ kapitału w wirtualnym świecie. Co pokaże przyszłość? Zobaczymy.

Dodaj opinię